پاسخ: 

با سلام و تشکر از ارتباط¬تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی

بستر سازي براي فرهنگ اسلامي و مبارزه با تهاجم فرهنگي از جمله ديدگاه هاي فمنيستي تلاشهاي بسياري شده است.
براي آگاهي بيشتر از منابع زير استفاده نماييد.
فمينيسم و دانش هاي فمينيستي، مترجمان: عباس يزداني، بهروز جندقي،نقد وشرح: عليرضا قائمي نيا، محمود فتحعلي و. . . ،دفتر مطالعات و تحقيقات زنان، درآمدي بر نظام شخصيت زن در اسلام، اين كتاب هم جريان‏هاي فمنيستي را توضيح داده و هم از آنها انتقاد كرده است.
مقاله‏اي نيز به نام «فمنيسم اسلامي؛ واقعيت‏ها و چالش‏ها» در كتاب مجموعه مقالات هم‏انديشي بررسي مسائل و مشكلات زنان، چاپ شده است. دو كتاب اخير را دفتر مطالعات و تحقيقات زنان چاپ كرده است.
جزوه مختصري كه نهاد نمايندگي ولي فقيه در دانشگاه‏ها در تازه‏هاي انديشه، شماره 2 به نام فمنيسم منتشر كرده است.
سيد ابراهيم حسيني،« فمنيسم عليه زنان» ،كتاب نقد، ش17، ص56.
نيره توحيدي،«فمنيسم پوپوليستي و فمنيسم اسلامي»، كنكاش، ش19، ص56.
نيز ميتوانيد از اين لينك porseman.org/q/show.aspx?id=130250 استفاده نماييد.
مسئله ي مورد بحثتان، منحصر در صیغه(ازدواج موقت) نمی شود، بلکه این اشکال در مسئله ازدواج دائم نیز می تواند مطرح شود و آن مسئله جواز تعدد زوجات برای مرد و عدم جواز آن برای زن است. در واقع اصل سوال و اشکال به طور ریشه ای آن است که چرا مردان اجازه تعدد زوجات دارند و زنان ندارند. این سوال و اشکال در صیغه نیز وارد می شود.
پاسخی که خدمت شما بیان می شود، پاسخی است که در مسئله عدم تعدد زوج مطرح می شود، یعنی چرا زن نمی تواند دو شوهر هم زمان (خواه صیغه ای یا دائم) داشته باشد؟
بررسی این موضوع در چند محور:
1- (بر خلاف آنچه در میان عوام معروف است) میل جنسى در مردان به- مراتب بیش از زنان است و از جمله ناراحتی هایى که در کتب علمى مربوط به مسائل جنسى در باره غالب زنان ذکر مى‏کنند، مسئله« سرد مزاجى» است، در حالى که در مردان، موضوع بر عکس است، حتى در میان جانداران دیگر نیز همواره دیده مى‏شود که تظاهرات جنسى، معمولا از جنس نر شروع مى‏شود.
2- ازدواج موقت یا انتخاب همسر دوم با رعایت شرایط، در مورد مردان هیچ گونه مشکل اجتماعى و حقوقى ایجاد نمى‏کند، در حالى که در باره زنان اگر فرضا در یک زمان دو همسر انتخاب کنند، مشکلات فراوانى به وجود خواهد آمد که ساده‏ترین آنها مسئله مجهول بودن نسب فرزند است که معلوم نیست مربوط به کدام یک از دو همسر مى‏باشد. مسلما چنین فرزندى مورد حمایت هیچ یک از مردان قرار نخواهد گرفت. حتى بعضى از دانشمندان معتقدند:
فرزندى که پدر او مجهول باشد، کمتر مورد علاقه مادر قرار خواهد گرفت. با این ترتیب چنین فرزندانى از نظر عاطفى در محرومیت مطلق قرار مى‏گیرند، و از نظر حقوقى نیز وضعشان کاملا مبهم است. (1)
3- نابودی عاطفه، مهر و محبت در خانواده:از جهت عاطفی، زن ناموس خانواده است. تعلق او به چند خانواده به طور هم زمان برای پدر خانواده و فرزندان و حتی برای خودش قابل پذیرش نیست.
کانون خانواده در صورتی با گرمای محبت و عاطفه باقی می ماند که رابطه بین پدر و فرزندان معلوم و مشخص باشد. هم چنین زن محور اصلی این خانواده باشد. انتقال این عاطفه و محبت به فرزندان، متوقف بر یکی بودن شوهر است ولی زمانی که زن به عنوان کالا در بین چند شوهر دست به دست گردد و رابطه بین پدر و فرزندان معلوم نباشد، زمینه برای محبت و عاطفه باقی نمی‌ماند. نتیجه آن از بین رفتن محبت، عاطفه در جامعه بشری است زيرا جامعه از افراد خانواده تشكيل شده است.
5- از جهت دیگر زن، مرد و شوهر را فقط عاملی برای ارضای غریزه جنسی خود نمی‌خواهد که گفته شود هرچه بیشتر، برای زن بهتر. زن از مرد موجودی می‌خواهد که قلب او را در اختیار داشته باشد؛ حامی و مدافع او باشد؛ برای او فداکاری نماید و غمخوار او باشد.
زن در چند شوهری هرگز نمی‌تواند حمایت و محبت و عواطف خالصانه و فداکاری یک مرد را نسبت به خود جلب کند، از این رو چند شوهری نظیر روسپی گری همواره مورد تنفر زن بوده است. چند شوهر داشتن نه با تمایلات و خواسته‌های مرد موافقت داشته است و نه با خواسته‌ها و گرایش‌های زنان.(2)
به این مسئله نیز با ید توجه داشته باشیم که زن ومرد در دستگاه خلقت مکمل افرینش هم دیگر هستند. داشتن دو شوهر در یک زمان با وظایف زن در دستگاه طبیعت سازگار نیست. چند شوهری نه تنها مخالف با طبیعت انحصار طلبی و فرزند دوستی مرد می باشد؛ بلکه با طبیعت خود زن نیز مخالفت دارد. تحققیقات روانشناسی ثابت کرده است که زن بیش از مرد خواهان تک همسری است(3).
بر همین اساس این مطلب تنها مربوط به اسلام نیست. بلکه در هیچ دین و آئینی به زن ها اجازه نمی دهند که بیش از یک شوهر داشته باشند وحتی خود زن ها هم درهمه دنیا این مطلب را پذیریرفته و چنین مطالبه ای ندارند که چند شوهر داشته باشند.
ممکن است دراین مسئله حکمت های دیگری باشد که نتوانسته باشیم آن را درک کنیم ولی تعبدا آن را می پذیریم، چون می دانیم که هیچ حکمی از احکام الهی بدون حکمت نیست، هرچند ما نتوانیم آن را درک کنیم.
براي آگاهي بيشتر رك :نظام حقوق زن در ايلام نوشته شهيد مطهري
پی نوشت ها:
1. تفسير نمونه‏، مكارم شيرازى ناصر، ناشر دار الكتب الإسلامية، تهران‏، سال چاپ 1374 ش، ج‏3، ص 334.
2. مرتضی مطهری، مجموعه آثار، نظام حقوق زن در اسلام ،ناشر صدرا، ج19، ص 311.
3. همان، ج‏19، ص 303 .

منبع:http://www.pasokhgoo.ir/node/68237